perjantai 7. marraskuuta 2014

From a land down under

G'day! Midtestien jälkeen koitti kauan odotettu noin viikon mittainen midbreak, jolloin päätettiin lähteä valloittamaan Ausseja! Lennettiin Jaken kanssa Balilta Melbourneen, jossa vietettiinkin seuraava päivä. Tuntui hyvältä olla isossa kaupungissa Balin jälkeen :D Kaupunki oli aivan ihana, muistutti kovasti meidän euroopan Lontoota, josta se on saanutkin paljon vaikutteita, sillä ensimmäiset uudisasukkaat olivat kotoisin englannista ja irlannista. Suunnattiin St. Kildaan, joka on pieni lähiöalue Melbournen vieressä. Koko paikka oli täynä pieniä kahviloita ja rannalta oli upeat maisemat.

Pienenä shokkina tuli Balin jälkeen miten kallista Ausseissa matkustelu oikeasti on. Ravintolassa meni helposti 20 dollaria ruokaan, ja shoppailukaan ei mitään halpaa lystiä ollut. Melbournessa oli toki hyvät shoppailumahdollisuudet, mutta itse päätin jättää ostokset Balille.

Melbournen jälkeen lähdettiin Jaken kotikaupunkiin Torquayyn, joka sijaitsee parin tunnin ajomatkan päästä Melbournesta. Se on pieni surffikylä, ja tunnettu hyvistä surffausbiitseistä. Maailmalla tunnettu Bellsbeach sijaitsee myöskin kylässä. Paikka tuntui aika landelta Melbournen jälkeen, jokapuolella oli isoja peltoja ja laidun alueita ja ihmiset kävelivät keskustassa ilman kenkiä! Ilma oli erittäin viileä, lentokentälle saapuessamme mittari näytti vain viittä astetta... Huh, kun tuntui kylmältä Balin jälkeen. Mukanani ei tietenkään ollut melkeen mitään lämpimiä vaatteita, onneksi Jaken siskolta löytyi sopivia vaatteita lainaksi. Melbournen alueella ilmasto saattaa vaihdella hyvinkin paljon, vuorokauden sisällä saattaa olla kaikki neljä vuodenaikaa, ja tämän kyllä huomasin. Aina pitää katsoa sääennuste ennen ulos lähtemistä, koska ikinä ei tiedä mihin varautua.

Käytiin katsomassa kenguruita paikallisella golf alueella, sielä ne vaan hyppivät vapaina. En ollut ennen nähnyt kenguruita, joten olin aika innossani :D Nähtiin jopa pari vauvakengurua kurkistelemassa emojen mahapusseista.

Ja olihan sitä pakko myös kokea surffaus australiassa! Kokemus ei toki ollut hirveen positiivinen... Ilma oli jäätävän kylmä ja tuuli oli kova, ja aallot kehittyivät valtaviksi!! Otin lainaksi surffilaudan Jaken työpaikalta ja lauta oli erittäin huono ja liukas, tasapainon pitäminen oli lähes mahdotonta. Olin aivan kohmeessa vedessä, vaikka märkäpuvun pitäisi pitää ihminen lämpimänä? Loppujen lopuksi aallot olivat niin isoja, ettei hukkuminen ollut kaukana joten päätettiin lopettaa surffitouhut siihen paikkaan :D Noh olipa ainakin kokemus...

Otettiin lennot Melbournesta Sydneyhin, aluksi tarkoituksena oli ajaa, mutta loppupeleissä lentäminen tuli halvemmaksi. Lennoista maksettiin about 80e edestakas per nenä. Oltiin kaksi yötä bondi beachilla kivassa hostellissa ihan rannalla, ja yksi yö Sydney Harbourissa myöskin kivassa hostellissa upealla näköalalla! Hostellin ikkunasta näkyi Operahouse ja Sydney  harbour Bridge.

Bondi beach oli ihan lemppari paikka. Se on lähiöalue Sydneyn itärannikolla, 7km päässä Sydneyn keskustasta. Itse ranta on yksi maailman tunnetuimmista, se on noin kilometrin mittainen ja yleensä hyvin ruuhkaisa. Vesi oli niin kylmää, että sinne meno kesti jonkin aikaa.... :D

Hostellimme Bondi beach YHA sijaitsi siis ihan lähellä rantaa, ja se oli kaikin puolin erittäin miellyttävä. Tilat olivat siistit ja katolla oli rooftop bar, josta oli aivan upeat näkymät! Tutustuttiin myös muihin backpackerseihin, joiden kanssa lähdettiinkin viettämään myöhemmin iltaa.

Bondin jälkeen mentiin siis vielä yhdeksi yöksi Sydneyn keskustaan, siellä yövyimme Sydney Harbour YHA hostellissa, jota ei kyllä edes hostelliksi voi kutsua. Huone oli upea ja niin olivat näkymätkin! Hostellista oli lyhyt kävelymatka joka puolelle...

Käytiin myös Australian next top model kuvauksissa!

Sydneyn jälkeen suuntasimme takaisin Torquayyn, ja käytiin paikallisella viinitilalla. Päästiin herkuttelemaan oikein kunnolla.... Myöhemmin viinitilalla oli bändi soittamassa ja kumottiinkin melkein kokonainen viinipullo.

Reissun päätteeksi käytiin ajamssa Great Ocean Road, joka virallisesti alkaa Torquaysta ja jatkuu 243 kilometriä kohti Allansfordia. Matkalla käytiin muutamassa pikkukylässä, pysähdyttiin vesiputouksille ja reissun päätimme 12 apostoliksi kutsutulle valtavalle kivimuodostelmalle, joka oli ehdottomasti näkemisen arvoinen!

Reissu meni kaikin puolin hyvin, ja Ausseja tulee ikävä!! xx