sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Gilinreissu kuvina

Tervehdys! Torstaina koitti päivä jolloin olimme vihdoin takaisin elävien kirjossa ja ruokamyrkytys oli selätetty. Oli aika suunnata kohti kauan odotettuja Gilin paratiisisaaria, jotka sijaitsevat Balin itäpuolella. Mietimme pitkään mihin kolmesta Gilin saaresta menisimme, Trawanganille, Airille vai Menolle. Päätimme lopulta valita kuulemamme perusteella Trawanganin kohteeksi. Tämä on Gilin saarista suurin sekä kooltaan, että kävijämäärältään. Trawangan on myös tunnettu vilkkaasta yöelämästä ja se onkin nimetty yhdeksi Indonesian parhaista biletys saarista, sopiva paikka siis meille! Saarelle pääsimme nopeasti fast boatilla ja aikaa matkaan kului noin pari tuntia.

Saarelle saapuessamme, huokasimme helpotuksesta. Vihdoinkin tuntui että olemme lomalla! :D Valkoset biitsit ja turkoosi vesi tulivat tarpeeseen. Saatiin omat pikku bungalowit ihan sataman vierestä. Tutustuttiin kaverin kautta suomalaiseen poikaan, Tommiin, joka asui myös samoissa bungaloweissa. Heitettiin kamat kämpille ja lähdettiin rannalle loikoilemaan. Illalla menimme katsomaan upeaa auringonlaskua sunset baariin hevoskärryillä. Saarellahan ei ole ollenkaan moottoriajoneuvoja, joten kuljettava on kävellen, pyörällä tai hevoskärryillä. Itse en hevoskyytiä kannata, mutta kai sekin oli kerran koettava.

Bungalowit olivat sisältä ihan siistejä ja aamupala tuotiin terassille. Bungaloweilla punkkasi paljon nuoria ja ympäristö oli erittäin miellyttävä. Ainoa huono puoli paikassa oli, että suihkusta tuli vain kylmää suolaista vettä ja viideltä yöllä tuli muslimien rukouksia isoista kaijuttimista viereisestä temppelistä. Ääneen ei voinut olla heräämättä.

Tässä pari kuvaa läheiseltä biitsiltä! Ranta oli täynä löhöilytuoleja ja säkkejä joita sai vapaasti käyttää. Aivan lemppariksi muodostui isot auringonotto sängyt, jotka sai vallata vain ja ainoastaan omaan käyttöön..aiai

Perjantaina vuokrattiin pyörät ja lähdettiin kiertämään saarta. Matka ei mennytkään ihan niin ruusuisesti kun lähdettiin paahtamaan pitkin ranta "teitä", jotka koostuivat lähinnä hiekasta. Kuumassa auringonpaahteessa talutettiin pyöriä ympäriinsä kun ei hiekalla kerran pystynyt pyöräilemään... aikamoista treeniä. Loppumatkalla tie muuttui onneksi mukulakiviksi ja pyöräily kävi vähän helpommin.

Pysähdyttiin matkalla uimaan, kun ei pystynyt enään...

Pyöräilyreissun jälkeen lähdimme haistelemaa Trawanganin yöelämää. Saarella oli muitankin vaihtareita ja pidimme yhteiset alottelut meidän bungaloweilla ja pelattiin erilaisia juomapelejä. Siitä night marketin kautta baariin!

Seuraavana aamuna lähdimme snorklausreissulle, jolla hintaa oli about 7e. Vene oli ylibookattu ja botskissa istuttiin kuin sillit suolassa. Tarkoituksena oli pysähtyä kaikkien kolmen saaren edustalle snorklailemaan. Veneessä oli lasinen pohja josta pystyi katselemaan merenalaista meininkiä. Giliairille mentäessä merenkäynti alkoi olla niin kovaa, että kastuimme aivan läpimäräksi. Olimme aivan jäässä loppumatkan.

Illalla lähdimme taas Gilin yöelämään paikallisten night markettien kautta. Sielä ruokakojuja oli pilvin pimein ja ruoka oli kyllä erittäin maukasta.. ja erittäin tulista... Paikka oli aivan täynä ihmisiä ja istumapaikkaa oli hankala saada. Paikallinen ruoka on selvästi myös turistien suosiossa ja hintakin oli paikallaan. Satay tikut olivat kaikkien lemppari (kuvassa)! Jälkkäriksi otimme erilaisia kakkuja maisteltavaksi.

Saaresta jäi erittäin postiivinen kuva ja voidaankin suositella sitä lämpimästi kaikille Balimatkailijoille! :) Seuraavalla kerralla suunnataan luultavasti Giliairille