tiistai 2. syyskuuta 2014

takaisin koulun penkille

Maanantaina starttasimme opiskelut Udayana Universityssä. Opiskelut alkavat kahden päivän mittaisilla orientaatiopäivillä, joista on takana nyt ensimmäinen. Koulussa kävimme läpi joitakin koulun käytäntöjä, sekä tulevat luennoitsijat esittelivät itsensä. Iltapäivästä menimme käymään paikallisessa orpokodissa Seeds of Hopessa, jonka kanssa AsiaExchange tekee yhteistyötä. Orpokoti sijaitsi pohjois Denpasarissa, lähellä yliopistomme toista kampusta. Oli hieno hetki olla todistamassa miten orpokodille myönnettiin lahjoitus AE:n puolesta. Orpokoti huolehtii tällä hetkellä lähes 70 lapsesta, jotka ovat iältään 3-21 vuotiaita. Hatunnosto siis orpokodin äitihahmolle ja toiselle perustajalle Sandralle! Aluksi mietimme miten surullinen kokemus orpokodissa vierailu tulee olemaan, mutta paikalla huomasimme olevamme väärässä, kun kaikki lapset olivat kuin yhtä isoa perhettä ja juoksivat heti hymysuin juttelemaan meille kun saavuimme paikalle. Yllätyimme myös siitä miten hyvää englantia he osasivat puhua. Lapset olivat valmistaneet meille lauluesityksiä, jotka toivat monen tunteet pintaan. Tämän jälkeen saimme vapaasti kierrellä ympäri lastenkotia, ja meille esiteltiin muun muassa lasten omat huoneet.

Tiistai päivä alkoi luennolla trooppisten maiden tartuntataudeista sekä tuleviin lukujärjestyksiimme perehtymisellä. Otimme myös passikuvat tulevaa viisumin pidennystä varten (meidän viisumit voimassa vain 60 päivää). Tämän jälkeen saimme lyhyen esittelyn Balilla toimivasta pohjoismaisesta surffiyrityksestä nimeltä ASENNE. Kun koulupäivä oli pulkassa, oli meillä jo kova kiire kohti biitsiä. Harmiksemme kello alkoi lähestyä jo neljää ennen kuin pääsimme Denpasarista rannalle. Taksikuskilla ei ollut hajuakaan, surprise surprise, missä Nusa Duan ranta sijaitsi ja pyörimme kalliilla Hotellialueella ympyrää ja taksin mittari vaan juoksi. Lopulta kuski heitti meidät luksushotellin pihaan ja marssimme kyselemättä hotellin omalle rannalle. Rannalla oli vain muutama ihminen meidän lisäksi ja rankan päivän jälkeen oli mukavaa päästä virkistäytymään meressä!